02.08.2017
Поділитися: 6
  • Facebook
  • Telegram
98242

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал?

З раннього дитинства батьки говорили нам, що потрібно повторювати те, що ми вже вивчили. «Щоб не забути, щоб краще запам'ятати», - переважно так вони пояснювали нам, навіщо перечитувати підручник, повторювати вже пройдений матеріал. Ми так звикли до цих повторень, що тепер радимо те ж саме своїм дітям - це вже стало звичкою, набутим  рефлексом. Але насправді повторення матеріалу має великий ефект і може принести багато користі.

Запам'ятовування і повторення

Насправді ми починаємо повторення вивченого матеріалу не в школі, а набагато раніше. Адже повторення - це база для закріплення отриманої інформації. Коли ви вчите свого малюка новим словам, то показуєте на стілець і повторюєте: «стілець ..., стілець ..., стілець», тобто створюєте асоціацію між словом і предметом, а потім закріплюєте її промовою. Така схема працює з раннього дитинства і протягом усього життя: будь-яку нову або ще незвичну дію потрібно закріпити.

Припустімо, ви хочете привчити сина акуратно складати одяг у шафу. Ви пояснюєте йому, що так речі йому довше прослужать, і кімната буде виглядати охайнішою. Однак, щоб він дійсно почав щоразу класти футболку на полицю, йому потрібно це повторювати, поки він не почне робити це сам, без нагадування. Таких прикладів безліч, ви і самі зможете згадати, де саме від повторення залежав результат певної дії.

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

На щастя, у 5-6 років діти самі вже відчувають потребу щось запам'ятовувати. У цьому віці вони починають активно вивчати віршики та пісеньки, грати в ігри на запам'ятовування і звідусіль збирати нову інформацію. Поступово у дитини формується так звана довільна пам'ять - вольовий процес, спрямований на запам'ятовування конкретної інформації.

Очевидно, що чим більше дитина буде зацікавлена в повторенні навчального матеріалу, тим краще і швидше буде розвиватися довільна пам'ять. Попросіть дитину вивчити кольори веселки просто так або пообіцяйте за це певну винагороду. У якому випадку дитина сама захоче вивчити те, що потрібно?

Коли допитливий малюк починає вчитися в школі, його підхоплює абсолютно новий і набагато більш потужний потік інформації. І як би цікаво йому не було вчитися, утримати все в голові дуже складно. Трюки з довільною пам'яттю дещо втрачають актуальність. Тепер головне відсіяти надлишок інформації, щоб осмислити і ретельно запам'ятати найважливіше. До слова, саме для цього потрібні домашні завдання.

Відомий психолог Дейл Карнегі вивів 3 закони ефективного запам'ятовування:

  1. Враження (потрібно максимально зосередитися на матеріалі, який ви запам'ятовуєте, і ні на що не відволікатися).
  2. Повторення (варто повторювати інформацію або конкретний текст з інтервалами в 15 хвилин, а потім перечитати безпосередньо перед виступом або доповіддю).

Асоціації (запам'ятати певні дані легше, якщо асоціювати їх з іншими, уже відомими даними. Наприклад, пароль від комп'ютера з якоюсь важливою датою в житті).

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

Для чого треба повторювати матеріал?

Головне завдання вчителів у школі і батьків удома - допомагати дитині засвоювати нові знання, щоб навчитися використовувати їх на практиці. І в цьому плані повторення вивченого матеріалу дає дуже хороші результати.

8 аргументів на користь повторення вивченого на уроці:

  • зосереджує увагу на об'єкті вивчення;
  • сприяє кращому засвоєнню інформації;
  • систематизує вивчений матеріал;
  • перевіряє рівень оволодіння новою інформацією;
  • допомагає виявити проблемні зони;
  • відточує і доводить до автоматизму набуті навички;
  • поглиблює отримані знання;
  • покращує і розвиває пам'ять.

Змушувати дитину зазубрювати параграф підручника або постійно перечитувати записи в шкільному зошиті - не тільки неефективно, але й недалекоглядно. Так можна взагалі відбити бажання вчитися і виконувати домашні завдання. Краще діяти делікатно і дати зрозуміти дитині, що ви хочете їй допомогти і цінуєте її успіхи.

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

Скільки разів треба повторювати матеріал?

До того часу, поки дитина не засвоїть усю інформацію. Фахівці рекомендують дотримуватися такої таблиці:

Коли повторювати

Приклад

0

Вивчили 10 нових слів

1 жовтня о 16:00

1

За 15 хвилин після ознайомлення

1 жовтня о 16:15

2

За годину після останнього повторення

1 жовтня о 17:15

3

За три години після останнього повторення

1 жовтня о 20:15

4

Наступного дня

2 жовтня

5

За два дні після останнього повторення

4 жовтня

6

За чотири дні після останнього повторення

8 жовтня

7

За тиждень після останнього повторення

15 жовтня

8

За два тижні після останнього повторення

29 жовтня

9

За місяць після останнього повторення

29 листопада

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

Види повторення

  • Активне повторення. Означає відключення «автопілоту». Якщо ви періодично «пробігаєте» нову лексику очима, не замислюючись над тим, що вчити, то витрачаєте час даремно. Залучаючись до навчання, спробуйте не тільки вивчити, але й «відчути» нові слова або граматичну конструкцію. Включайте уяву, асоціативне мислення, увагу. Необхідно осмислювати новий матеріал, пропускати його через себе. Намагайтеся знаходити нові способи вживання лексики або придумати коротке оповідання з вивченою ідіомою. Найкраще зробити новий матеріал «своїм», тобто придумати історію про себе.
  • Переказ. Це різновид активного повторення. Переказ зовсім не означає заучування напам'ять. Набагато корисніше намагатися викласти інформацію з тексту своїми словами. Це змусить вас використовувати нову лексику, ви потренуєтеся перефразувати тексти, та й граматика в контексті добре запам'ятається.

Важливо також розуміти, що в процесі навчання ми використовуємо 2 види пам'яті: короткочасну (інформація зберігається, поки на неї спрямована

увага) і довгострокову (інформація може зберігатися і протягом усього життя).

Коли учень слухає вчителя, то привертає короткочасну пам'ять. В ідеалі отримана інформація повинна закріпитися і перейти в довгострокову пам'ять. Якщо цього не відбулося, то, як то кажуть, «в одне вухо влетіло, з іншого вилетіло». Щоб навчальний матеріал затримувався довше, його обов'язково потрібно аналізувати, осмислювати й закріплювати.

Будь-яка пам'ять починається із запам'ятовування - процесу, який забезпечує збереження певної інформації і відтворення її в разі потреби. Запам'ятовувати матеріал можна 2 способами: механічно (багаторазово повторивши одне і те ж) і змістовно (зрозумівши і вивчивши досліджуваний об'єкт).

Таким чином, повторення вивченого матеріалу - це один із способів його запам'ятовування. Звичайно, без змістовного запам'ятовування повторення перетвориться на безглузді зубріння. Однак це ще далеко не все, чим корисно повторювати вивчене.

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

Як без нудьги повторювати пройдений матеріал?

  1. Демонструйте свій інтерес. Коли малюк приходить додому зі школи, обов'язково запитуйте, як пройшов його день, що нового дізнався на уроках, що вразило його найбільше. Так ви не тільки допоможете дитині згадати пройдений матеріал, а й зміцните сімейні стосунки.
  2. Організуйте зручне робоче місце. Підберіть стіл і стілець під зріст сина або дочки, установіть зручні полички для книг, звільніть місце для навчального приладдя. У комфортних умовах і вчитися приємніше.
  3. Подбайте про повноцінне харчування і відпочинок. Перевтома ще нікому не допомагала краще вивчити новий матеріал.
  4. Мотивуйте до навчання. Запропонуйте малюкові приємний бонус за хороші оцінки в табелі - бажаного трансформера або поїздку в парк атракціонів. Але не спускайте навчання до системи «робота - винагорода», шукайте золоту середину між приємним і корисним.
  5. Допомагайте з домашніми завданнями. Не потрібно вирішувати завдання замість дитини, однак важливо показати, що ви поруч і готові прийти на допомогу. Вирішіть один приклад і поясніть алгоритм, повторіть його і запропонуйте дитині використовувати цю схему в таких завданнях.
  6. Використовуйте наочні матеріали. Роздрукуйте яскраву таблицю з неправильними англійськими дієсловами і прикріпіть її у робочого столу. Причепіть до холодильника плоский магніт з табличкою множення. Підключайте фантазію!
  7. Не обмежуйтеся шкільними підручниками. Придбайте ігрові набори з математики, купіть цікавий курс із вивчення англійської мови або встановіть навчальні програми на комп'ютер. Дитині стане легше засвоювати і повторювати інформацію, якщо способи її подання будуть різними.
  8. Шукайте засоби практичного застосування отриманих знань. Запишіть дитину в тематичний гурток, запропонуйте взяти участь у змаганні або олімпіаді, запитуйте її про те, що вона вже вивчила (таблицю множення, дієслова-винятки, основи орфографії).

Згідно з науковими дослідженнями, звичайна людина використовує близько 10% резервів пам'яті. Отримуючи нові знання, повторюючи і запам'ятовуючи вивчений матеріал, пам'ять можна тренувати майже нескінченно.